Van de Maya's naar de Inca's - Reisverslag uit Puno, Peru van Stefan Kerkhof - WaarBenJij.nu Van de Maya's naar de Inca's - Reisverslag uit Puno, Peru van Stefan Kerkhof - WaarBenJij.nu

Van de Maya's naar de Inca's

Blijf op de hoogte en volg Stefan

22 December 2013 | Peru, Puno

Het derde verlag alweer van deze reis. Ik begin zoals altijd waar ik het vorige verslag ben geëindigd, in dit geval is dat Granada in Nicaragua. In Granada ben ik drie nachten gebleven waarvan ik een nacht heb doorgebracht bij een meer met de naam Laguna de Apoyo. Dit meer heeft kristalhelder water en ligt in een natuurreservaat. Maar behalve zwemmen en van het uitzicht genieten was er niet veel te beleven. De andere dagen in Granada heb ik volgemaakt met de oude koloniale gebouwen te bekijken en heb ik een nachttour gemaakt naar een vulkaan. In de nacht kon je namelijk het magma van deze actieve vulkaan zien. Behalve heel veel rook heb ik helaas geen magma gezien, maar ondanks dat was het wel een mooie tour.

De volgende plek in Nicaragua die ik heb bezocht was Isla Ometepe. Isla Ometepe is een eiland gelegen in een meer en bestaat uit een tweetal vulkanen. Ik kwam hier na een minder plezierige boottocht rond de middag aan. Die middag heb een fiets gehuurd om het eiland te verkennen. Omdat er op het eiland behoorlijk wat te zien was besloot ik de volgende dag voor een minder sportieve manier te gaan. Die dag heb ik een scooter gehuurd om het eiland te verkennen. Aan het eind van die middag heb ik de boot weer terug gepakt naar het vaste land. De volgende plaats die ik wou bezoeken was Monteverde in Costa Rica. Het was mij wel duidelijk dat ik die dag niet meer in Monteverde kon komen, het was namelijk al redelijk laat. Ik besloot dus maar gewoon richting Monteverde te reizen en te kijken hoe ver ik die dag kon komen. Het werd uiteindelijk de plaats Liberia in het noorden van Costa Rica. Na een nacht in Liberia ging de reis de volgende ochtend weer verder om 's avonds aan te komen in Monteverde. Deze reis naar Monteverde ging voornamelijk over onverharde wegen. Naar Monteverde ging ik omdat hier een mooi nevelwoud ligt. Een nevelwoud is iets anders dan een regenwoud. Waar het in een regenwoud af en toe heel hard regent, regent het in een nevelwoud bijna altijd. Zo heeft het ook de hele dag geregend toen ik dit nevelwoud bezocht. In de ochtend heb ik met een gids door het nevelwoud gelopen. Hij liet de verschillende vogels zien die er in het woud leven. Zo heb ik ook de Quetzal gezien, wat blijkbaar een bijzondere vogel is. 's Middags ben ik zelf door het woud gelopen.

Manuel Antonio was de volgende bestemming van mijn reis. Manuel Antonio is net zoals Monteverde een nationaal natuurpark van Costa Rica. Monteverde moet het vooral hebben van de spectaculaire begroeiingen en de bijzondere vogels. Manuel Antoinio is qua begroeiing niet zo spectaculair als Monteverde, maar in Manuel Antonio waren wel veel meer dieren te spotten. Ook de locatie van Manuel Antonio is bijzonder, het ligt namelijk tegen de zee aan. Na twee dagen in Manuel Antonio was het helaas al weer tijd om Costa Rica te verlaten. Ik had namelijk een vliegtuig te halen vanuit Panama. Van ieder land dat ik tot nu toe heb bezocht, heb ik wel alles gezien wat ik wou zien. Bij Costa Rica was dit helaas niet het geval. Ik had graag wat meer dagen doorgebracht in Costa Rica.

Na de grens over te zijn gegaan van Panama stopte ik in David. David is niet echt een toeristische plaats, wat ook wel een keer leuk is. Zo zie je meer van het echte leven, en de prijzen liggen ook lager. In David ben ik een nacht en een dag gebleven. De volgende plaats in Panana die ik heb gezocht was Boquete. Boquete staat bekend om zijn vele koffieplantages en mooie natuur. Hier heb ik dan ook een dag doorheen gewandeld. Vanuit Boquete ben ik naar de laatste plaats gereisd van mijn reis door Centraal-Amerika, dit was Panama-City. Panama-City is een moderne stad met veel hoogbouw. In tegenstelling tot alle andere hoofdsteden in Centraal-Amerika zijn er in Panama-City wel veel toeristische plekken. Een van deze toeristische plekken is het Panama kanaal. Mijn eerste dag in Panama-City heb ik een bezoek gebracht aan een van de sluizen van het Panama kanaal. Bij deze sluis zat ook een museum bij. Naar een tijdje te hebben gewacht heb ik ook nog kunnen zien hoe een paar containerschepen door de sluizen werden geloodst. De overige dagen in Panama-City heb ik gebruikt om het oude en het nieuwe centrum van de stad te bezichtigen.Na drie dagen in Panama-City zat mijn reis door Centraal-Amerika er op.

Een van de dingen die mij zeker bij blijft van Centraal-Amerika, is het reizen met de lokale bussen. De bussen zijn meestal van die oude Amerikaanse schoolbussen. Het lijkt wel of langs de wegen overal een busstop is en als je pech hebt stopt de bus om de minuut. Ook zijn de bussen nooit vol, er kan altijd nog wel iemand bij. Al zit de bus propvol, als er langs de weg iemand staat te zwaaien wordt die er gewoon in gelaten.

Vanuit Panama-City had ik een vlucht naar Lima. Lima is de hoofdstad van Peru. In Lima ben ik vier nachten gebleven. In Lima heb ik net als in Mexico een oud klasgenoot opgezocht die ik heb leren kennen in Oxford. Zij heeft mij een dag rondgeleid in Lima en meer uitgelegd over Peru. De andere dagen in Lima ben ik voornamelijk naar het oude centrum van Lima geweest. Hoogtepunt van Lima vond ik een park met een dertiental fonteinen. Elke fontein is anders en wordt door laserlampen verlicht, en met muziek begeleid. Dit klikt misschien niet zo heel bijzonder, maar dat was het wel.

Vanuit Lima heb ik een bus gepakt naar de volgende bestemming, dat was Cusco. De busrit hier naartoe duurde maar liefst 22 uur. Cusco was in de tijd van de Inca's de hoofdstad van het rijk van de Inca's. In Cusco zelf en in de omgeving van Cusco zijn nog veel ruïnes te vinden van de Inca's. Vanuit Cusco heb ik een driedaagse tour gedaan naar de bekendste Inca-ruïne, namelijk Machu Picchu. Machu Picchu is een van de zeven wereldwonderen. De eerste dag van deze tour was fietsen, de tweede dag was wandelen en de derde dag was geheel voor het bezoeken van Machu Picchu. Eigenlijk zijn de ruïnes van Machu Picchu niet zo heel bijzonder, wat het bijzonder maakt is de locatie waar Machu Picchu zich bevind. Machu Picchu bevind zich namelijk boven op een bergtop van 2400 meter en wordt omringt door bergen die nog hoger zijn. Dus vooral de uitzichten die je vanaf verschillende punten hebt is heel bijzonder. Vanuit Machu Picchu ging ik met de trein weer terug naar Cusco. In Cusco ben ik nog twee dagen gebleven. Een dag heb ik door Cusco gelopen en de andere dag ben ik naar nog een Inca ruïne geweest. Dit waren de ruïnes van Pisac. Deze ruïnes waren eigenlijk redelijk vergelijkbaar met die van Machu Picchu. Ook deze ruïnes liggen hoog in de bergen. De ruïnes van Pisac zijn misschien iets minder als die van Machu Picchu, maar er waren veel minder toeristen en het was een stuk goedkoper om er te komen.

Naar Cusco ben ik met de bus naar Puno gegaan. Puno is de plaats waar ik nu zit. Gisteren heb ik een boottour gedaan door het Titicacameer. Het Titicacameer is het hoogst gelegen meer te wereld. Dit meer ligt meer dan 3800 meter boven de zeespiegel. De tour die ik deed bracht ons eerst naar een drijvend eiland gemaakt van riet. Er zijn indianenstammen die deze eilanden maken en er op wonen. Het was wel mooi om te zien, maar ik had niet het idee dat op het eiland dat ik bezocht ook echt mensen wonen. Ik sta er niet van te kijken als die mensen die op dat eiland waren, 's avonds gewoon terug gaan naar het vaste land. Vervolgens bracht de tour ons naar een eiland waar je een mooi uitzicht had over het meer. Het Titicacameer was wel mooi om te zien, maar de tour was behoorlijk saai. Vandaag ben ik weer naar Inca-ruïnes geweest. Ditmaal naar Sillustani. Over deze ruïne kan ik hetzelfde zeggen als de andere twee. De ruïnes zijn niet zo bijzonder, de locatie is schitterend.

Morgen ga ik de grens over naar Bolivia. In Bolivia zal ik tijdens de kerstdagen en oud op nieuw zijn.

  • 23 December 2013 - 01:14

    Hanny:

    Hoi Stefan,

    Geweldig om te lezen en zien wat jij doet en bereisd. Als ik de foto's mag geloven is het bij jou nog steeds zomer. Hier alleen maar regen en wind en NEC op een dieptepunt :-((.

    Wij wensen jou een hele bijzondere kerst en een knallend nieuwjaar en kijken weer uit naar je volgende verslag.

    Veel liefs vanuit de Meerstraat. XXX

  • 23 December 2013 - 13:41

    Hans En Hennie:

    Hallo Stefan,

    Wat een mooi verslag weer wij zijn trots op je wat je allemaal doet en meemaakt .
    De foto 's die je bijgevoegd hebt zijn ook erg mooi.
    Stefan tot op Skype met de kerstdagen en wij kijken al weer uit naar je volgende verslag

    Veel liefs van Hans en Hennie ( zoals je altijd schrijft je ouders ) xxxxxx

  • 24 December 2013 - 19:44

    Willie En Belinda:

    Hallo Stefan,

    Prima en leuk verslag om te lezen. en je maakt ook mooie foto's. Fijne dagen daar in het verre land.
    En een mooie jaarwisseling.

    Groet van ons.

  • 27 December 2013 - 15:42

    Maarten:

    Hallo Stefan,
    mooi verslag van je wereldreis !
    Ik heb nog wat geleerd van je verslag en dat is dat Monteverde een nevelwoud is . Ik dacht dat het een regenwoud was .Het regende er inderdaad de hele dag he, een heel fijn motregentje .

    Hoe bevalt Bolivia ? Zit je in La Paz ?

    Veel plezier verder met je tocht ;niet veel Hernenaren die je dat na doen ......

  • 01 Januari 2014 - 00:44

    Anja:

    Hallo Stefan
    Vanaf hier een prachtig 2014 gewenst, we zitten inmiddels weer binnen aan de champagne, buiten knalt het nog flink, mooi vuurwerk vanavond gezien.
    Ook hier is het nevelig ( en frisjes brrrr) alleen geen woud haha.
    Vanavond het tweede en derde verslag gelezen, flink wat cultuurervaringen opgedaan zeg.
    Ik herken een en ander van mijn reislustige familie, het Titicacameer o.a. Sophie heeft er nog een landenverslag van gemaakt op de lagere school. (Peru)
    Stefan PROOST OP HET NIEUWE JAAR en een goede mooie reis verder
    Liefs Jan, Anja, Sophie, Milou en Diede

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Actief sinds 17 Feb. 2012
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 18765

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2013 - 07 Maart 2014

Reis rond de wereld

18 Februari 2012 - 27 Mei 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: