Het rijk van de Maya´s - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Stefan Kerkhof - WaarBenJij.nu Het rijk van de Maya´s - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Stefan Kerkhof - WaarBenJij.nu

Het rijk van de Maya´s

Blijf op de hoogte en volg Stefan

27 November 2013 | Nicaragua, Granada

Weer veel gezien en gedaan afgelopen weken, tijd om het samen te vatten in het tweede verslag van deze reis. Ik heb Mexico inmiddels verlaten en zit nu in Nicaragua. Maar ik begin het verslag waar ik het vorige verslag ben geëindigd en dat is in Mexico, in Campeche. In Campeche ben ik een nacht gebleven en ben toen naar Merida gegaan. De busrit van Campeche naar Merida was niet zo lang, dus ik had die dag genoeg tijd om het centrum van Merida te kunnen zien. De volgende dag heb ik vanuit Merida, Uxmal bezocht. Uxmal is een gebied met Maya ruïnes. Het zuiden van Mexico en het noorden van Centraal Amerika was jaren geleden het gebied waar de Maya's woonden.

Na een nacht in Merida heb ik de bus gepakt naar Chichen Itza. Ook Chichen Itza is een gebied met Maya ruïnes. Waarschijnlijk de bekendste. Chichen Itza is namelijk gekozen tot een van de zeven wereldwonderen. Ik hoop deze reis nog twee van deze wereldwonderen te bezoeken, namelijk Machu Picchu in Peru en de Chinese muur in China. Vanzelfsprekend was het vol met toeristen in Chichen Itza. Een foto maken zonder mensen erop was vrij lastig, maar tock kan ik wel begrijpen dat het tot een van de wereldwonderen is gekozen.

Na een paar uur in Chichen Itza rond te hebben gelopen ben ik naar het plaatsje Valladolid gegaan. In Valladolid was niet veel te zien, behalve een cenote. Een cenote is iets wat alleen in Mexico te zien is. In het zuiden van Mexico zijn geen rivieren. Al het water stroomt onder het opervlakte. Een Cenote is een groot gat waar je dit water kan zien(ik zal een foto toevoegen).

De volgende plaats die ik heb bezocht was Cancun. Cancun is een stad die compleet afwijkt van alle andere steden in Mexico. Cancun is het vakantieparadijs voor jonge Amerikanen. De boulevard van Cancun is 28km lang en staat vol met hotels, discotheken, casino's en restaurants. Wat je hier kunt doen is stappen en op het strand liggen. Die twee dingen heb ik dus ook hier gedaan. De volgende plaats die ik heb aangedaan was Playa del Carmen. Playa del Carmen is hetzelfde principe als Cancun; uitgaan en op het strand liggen. Toch is Playa del Carmen wel iets anders dan Cancun. Cancun staat vol hoogbouw en grote discotheken, Playa del Carmen is meer laagbouw en kleine bars. Voor de cultuur moet je niet naar deze twee plaatsen gaan. Vergeleken met de rest van Mexico liggen de prijzen in deze twee plaatsen ook een stuk hoger.

De volgende stop die ik maakte was in Tulum. In Tulum ben ik twee dagen gebleven. Tijdens de twee dagen heb ik weer Maya ruïnes bezocht, ook weer een Cenote bezocht en op het strand gelegen.

Chetumal was de laatste plaats in Mexico die ik heb bezocht. Chetumal is een plaats aan de grens met Belize. Het was de bedoeling om hier alleen te slapen en dan in de ochtend verder te reizen en de grens over te steken naar Belize. Maar het hostel waar ik in verbleef was wel zo lux en gezellig, dat ik er maar een nacht aan vast heb geplakt. Dit was het beste hostel waar ik deze reis tot nu toe heb verbleven. In de badkamer was zelfs een jacuzzi. Kosten van dit hostel: € 10,- per nacht inclusief ontbijt.

Na twee nachten was het toch tijd om de grens over te gaan naar Belize. In Belize wou ik het eiland Caye Caulker bezoeken, hiervoor moet je een bootovertocht maken vanuit Belize-City. Vanuit Chetumal gaat er 1 bus per dag rechtstreeks naar Belize-City, Deze bus rijdt dan vervolgens door naar Flores in Guatemala. De bus vertrok om 7 uur in de ochtend. Toen ik om 6.30 uur het buskaartje wou kopen, werd er mij medegedeeld dat de bus alleen naar Belize-City zou gaan wanneer er minstens twee personen hier heen gingen. Ik was de eerste, het was dus hopen dat er nog iemand kwam. Helaas kwam deze tweede persoon niet, de bus ging dus alleen naar Flores in Guatemala. De opties die ik had waren; een dag wachten, een bus pakken die niet rechtstreeks gaat en een paar keer overstappen of Belize vergeten en naar Guatemala gaan. Dat laatste heb ik uiteindelijk gedaan. Ik heb Belize dus alleen maar gezien vanuit een bus.

Na twee keer een grens overgestoken te hebben kwam ik 's avonds dus aan in Flores in Guatemala. Flores is een klein eiland in een meer. Het enigste dat dit eiland heeft zijn restaurants en hotels. Het voelde een beetje aan of er was gezocht naar een plek om de toeristen voor Tikal onder te brengen, en ze toen maar dit eiland hebben opgeofferd. Een soort dumpplaats voor toeristen. Tikal bezoeken. Dat heb ik dus ook gedaan die volgende dag. Tikal is een natuurpark vol met..... Maya ruïnes. Ik heb dus behoorlijk wat ruïnes van de Maya's gezien. Nu moet ik wel zeggen dat toch elke Maya ruïne die ik afgelopen weken heb bezocht anders was. Waar Tikal zich in onderscheid, is dat Tikal in de jungle ligt. Behalve tempels waren er ook veel dieren te zien.

Na twee nachten op Flores ben ik verder gereisd in Guatemala en heb de bus gepakt naar Lanquin. Deze busreis was behoorlijk vermoeiend. De busrit duurde 8 uur, maar ging slingerend door de bergen, en het laatste uur van de busreis was ook nog over onverharde weg. Slapen zat er niet in tijdens deze busrit. Maar het was de moeite waard. Lanquin is een klein plaatsje midden in de jungle. Het hostel waar ik hier verbleef had een Nederlandse mede-eigenaar, en was erg gezellig. Vanuit het hostel heb ik de volgende dag Samuc Champey bezocht(zie foto), en door een half onder water gelopen grot gezwommen. In deze grot was geen licht dus je moest tijdens het zwemmen een kaars vasthouden.

De volgende dag moest ik met de bus weer terug over de onverharde weg en 8 uur later kwam ik aan in Antigua. Antigua is een stad met veel gebouwen uit de tijd dat Guatemala een Spaanse kolonie was. Om het nog iets mooier te maken ligt er ook een vulkaan tegen de stad aan.

De volgende plaats in Guatemala die ik heb bezocht was San Pedro La Laguna. San Pedro La Luguna ligt aan een meer waar een drietal vulkanen omheen liggen. De dag dat ik aankwam heb ik in dit meer gekayakt. De dag daarop heb ik een van de vulkanen beklommen. Rond 5 uur in de ochtend begon ik samen met een gids aan de klim. Drie en een half uur later bereikten we de top van de 3020 meter hoge vulkaan. Ik moet toegeven dat het me behoorlijk tegenviel. Gelukkig maakten het uitzicht veel goed. Na weer beneden aangekomen te zijn heb ik een bus gepakt die mij bracht naar Guatemala-City. In Guatamala-City kwam ik 's avonds aan en ben toen met een paar man van het hostel de stad in gegaan.

Na een zeer korte nacht heb ik een bus gepakt vanuit Guatemala-City die mij ineens bracht naar Managua in Nicaragua. Deze busrit duurde uiteindelijk 18 uur, en ging dwars door El Salvador en Honduras. Deze twee landen heb ik dus net zoals Belize alleen vanuit de bus gezien. Van medereizigers had ik begrepen dat in Honduras en El Salvador niet heel veel te zien is en zo heb ik meer tijd om Nicaragua, Costa Rica en Panama te bezoeken.

Om 1 uur in de nacht kwam ik aan in Managua. In Managua heb ik voor het eerst deze vakantie in een hotel overnacht. Ik kon namelijk wel een goede nachtrust gebruiken. In dit hotel ben ik twee nachten gebleven. Zowel Managua als Guatemala-City wordt door de meeste reizigers overgeslagen, ondanks dat dit toch de hoofdsteden zijn van respectievelijk Nicaragua en Guatemala. Dit komt doordat er niet veel te zien is en ook staan deze steden niet echt bekend om hun veiligheid. Bij zowel het hostel in Guatemala-City als bij het hotel in Managua lieten ze mij niet alleen de weg op gaan. Toen ik in Guatemala-City ging pinnen, gingen er twee medewerkers van het hostel mee omdat het volgens hun anders te gevaarlijk was. In Managua wou ik vanuit het hotel naar het centrum lopen, maar de eigenaresse van het hotel stond erop dat zij mij met de auto bracht, omdat die wandeling ook niet echt veilig was.

Gelukkig heb ik heelhuids en met nog al mijn spullen Managua verlaten, en zit nu in Granada. Een veiligere en meer toeristische stad.

• 27 November 2013 - 11:14

Hanny:

Wow Stefen, wat heb je al weer veel gedaan.
    Prachtige reis ben je aan het maken. De foto's en het verslag zeggen genoeg. Blij dat je weer in veiliger gebied bent. Geniet er nog van en pas goed op jezelf.

Veel liefs vanuit Puiflijk.xxx

• 27 November 2013 - 12:21

Hennie En Hans Van Kerkhof:

Hallo Stefan,

Wat een mooi verslag weer en wat kun je toch alles goed opschrijven de foto's zeggen genoeg over wat jij allemaal voor een mooie dingen ziet helemaal geweldig.
    Geniet nog maar van de volgende bestemmingen.

Veel liefs van Hans en Hennie xxxxxx

• 27 November 2013 - 19:01