Het eerste verslag vanuit Mexico - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Stefan Kerkhof - WaarBenJij.nu Het eerste verslag vanuit Mexico - Reisverslag uit Campeche, Mexico van Stefan Kerkhof - WaarBenJij.nu

Het eerste verslag vanuit Mexico

Blijf op de hoogte en volg Stefan

07 November 2013 | Mexico, Campeche

Daar gaan we weer. Een nieuwe reis een nieuw verslag. Anderhalf jaar na mijn eerste reis vond ik het wel tijd voor de tweede reis. Waarschijnlijk voorlopig ook de laatste lange reis. Ditmaal gaat de reis naar Mexico, midden-Amerika, Peru, Bolivia, China(hopelijk) en Thailand. Voor China heb ik nog geen visum, maar hopelijk gaat dat nog lukken.

22 oktober was het zover, tijd om afscheid te nemen van Nederland. Nadat ik op Schiphol afscheid genomen had van mijn ouders, kon de reis beginnen. Na een korte tussenstop in Londen, kwam ik 's avonds aan in Mexico-city. Een stad met meer inwoners als heel Nederland samen. Nadat een taxi mij naar mijn hostel had gebracht ben ik gaan slapen. De volgende dag heb ik de stad verkent. Een beetje door de stad geslenterd en wat foto's gemaakt. Wat toch vooral opviel in Mexico-city waren de grote hoeveelheden politie. Op iedere hoek van de straat stonden wel vijf politieagenten, en die zijn wel iets anders uitgerust dan hun Nederlandse collega's. Die dag daarna ben ik samen met een kamergenoot van het hostel naar Teotihuacan geweest. Teotihuacan zijn twee oude piramides gebouwd rond het jaar 0 in de buurt van Mexico-city. Die avond was het al weer tijd om in het vliegtuig te stappen. Deze keer gelukkig voor een kortere vlucht, namelijk een uur naar Zacatecas. In Zacatecas woont een vriend van mij die ik heb leren kennen in Oxford. Zoals afgesproken stond hij (Manuel) samen met zijn vrouw mij al op te wachten op het vliegveld.

Tijdens mijn verblijf in Zacatecas kon ik bij hun in huis verblijven. Ze hebben mij in vier dagen tijd rondgeleid in Zacatecas en in de omgeving. Dit was een mooi beginpunt voor mijn reis, want zo kon ik een beetje gewend raken aan het eten en de taal. Zacatecas is sowieso een mooie stad, maar als je rondgeleid word door iemand die er woont, zie je toch net iets meer.

Uiteindelijk ben ik in Zacatecas vier nachten gebleven. Op zondag kwam de hele familie van Manuel bij elkaar om samen te eten. Erg gastvrije familie. Ik had nog geen reisschema gemaakt omdat ik dat pas in Mexico wou doen. Na het eten heeft de familie met z'n alle mijn reisschema opgesteld met wat volgens hun de mooiste plekken van Mexico zijn. De ouders stelden ook meteen voor dat ik maandag met hun meereed naar Queretaro. Zij moesten daar toevallig heen, en dit was wel een mooie plaats om te bezoeken. In Queretaro aangekomen hebben ze mij nog rondgeleid en mee uiteten genomen. Hele aardige mensen, al was het communiceren wel behoorlijk lastig. Zij konden maar een paar woorden Engels en ik kan een paar woorden Spaans. Het waren dus aparte gesprekken. Qua communicatie in het algemeen moet ik zeggen dat het me niet tegen valt. Het was handig geweest als ik Spaans had gesproken, maar met Engels, een paar woorden Spaans, en de Google vertaal app kom ik er meestal wel uit.

Queretaro is niet echt een toeristische plaats, maar voor een dag was er genoeg te zien. Na een nacht in Queretaro heb ik de bus gepakt naar San Miguel de Allende. Dit is wel een toeristische plaats, maar ik begrijp eigenlijk niet helemaal waarom. Oké, het plaatje heeft een mooie kerk, maar voor de rest was er bar weinig te doen. Na de kerk gezien te hebben wist ik eigenlijk niets meer te doen. Gelukkig speelde Nec op dat moment tegen Eindhoven, via de radio heb ik deze wedstrijd zitten volgen en zo had ik nog iets te doen. Na een paar uur in San Miguel de Allende heb ik de bus weer gepakt, nu naar Guanajuato.

Gelukkig was er in Guanajuato meer te beleven. Het hostel waar ik verbleef was een mooi en gezellig hostel, en ook in de stad was genoeg te zien. Een van de dingen die ik in Guanajuato heb bezocht was een mummie museum. Nu had ik al begrepen dat in Mexico de dood behoorlijk belangrijk is. Zo zie je veel plekken waar een overleden iemand wordt geëerd, en was het 2 november de dag van de doden. Maar dit mummie museum sloeg toch wel door. In dit museum worden overleden mensen tentoongesteld. Deze mensen waren dan wel gemummificeerd, maar ik hoef geen overleden mensen te zien en al helemaal geen overleden kinderen en baby's. Vreemd museum.

Na Guanajuato ben ik met de bus terug gegaan naar Mexico-city. Vanuit hier heb ik weer een vliegtuig gepakt. Deze keer ging de vlucht naar Tuxtla Gutierrez. Deze vlucht is voorlopig even de laatste.

In Mexico zijn een groot aantal leraren al vijf!! maanden aan het protesteren/staken tegen een onderwijshervorming. Dit betekent dus ook dat veel scholen al vijf maanden dicht zijn. Onderweg en van Manuel had ik hier al over gehoord, maar in Tuxtla Gutierrez kon ik het zelf zien. Tuxtla Gutierrez is namelijk een van de steden waar word geprotesteerd door de leraren. Deze leraren hebben namelijk een soort van groot tentenkamp opgezet en het hele centrum ingenomen. Wanneer je door het centrum loopt moet je jezelf door een spinnenweb van touwen zien te maneuvreren. Overal staan tentjes en hangen zeiltjes. Toen ik in de ochtend door het centrum liep, stond iedereen zich op straat te wassen en z'n tanden te poetsen. Het ruikt er ook niet zo fris meer.

Maar de reden dat ik naar Tuxtla Gutierrez ben gegaan was niet om de stakende leraren te zien, maar voor Canon del Sumidero. Canon del Sumidero is een kloof waar je doorheen kunt varen. Dit heb ik ook gedaan. Deze kloof is een mooi natuurverschijnsel waar ook veel dieren leven. Zo hebben we tijdens de boottocht veel verschillende vogels gezien en enkele krokodillen.

Na Tuxtla Gutierrez stond er een korte busrit op het programma naar San Cristobal de Las Casas. Hier ben ik 1 nacht gebleven. Ook San Cristobal de Casas is een erg mooie stad en staat terecht op de Werelderfgoed lijst. Ook het hostel waar ik verbleef was de moeite waard.

Na San Cristobal de Las Casas moest er een lange busrit worden gemaakt om aan te komen in Palenque. In palenque ben ik twee dagen en drie nachten gebleven. De eerste dag heb ik de ruïnes van een oude Maya stad bezocht. En de tweede dag heb ik met een tour een tweetal grote watervallen bezocht. De namen van deze watervallen: Misol-Ha en Agul Azua.

En nu ben ik na een busrit van bijna 6 uur aangekomen in Campeche. In Campeche blijf ik ook maar 1 nacht.

  • 07 November 2013 - 11:13

    Hennie Van Kerkhof:

    Hallo Stefan,

    Wat een mooie verslag en wat heb je al weer veel gezien en gedaan.
    Jammer dat er nog geen foto's bijstaan want dan zien we hoe mooi het daar is maar we wachten af.
    Lieve groet Mama xxx

  • 07 November 2013 - 19:39

    Corry Raaijmakers:

    Hoi Stefan, erg indrukwekkend, al veel gedaan zeg. Fijn dat je de eerste dagen zo gastvrij bent opgevangen. Trouwens Stefan je had journalist moeten worden, je schrijft geweldig. (kan altijd nog)!
    Voor de komende tijd wensen wij jou een mooie vakantie en het allerbeste.... Groeten uit Wijchen,
    Corry - Jan en fam.




  • 08 November 2013 - 14:25

    Wilke:

    Ha Stefan,

    Erg leuk verslag om te lezen en je hebt zo te lezen en op de foto's te zien al veel mooie dingen gezien en gedaan! Veel plezier nog!!

    Groetjes,
    Wilke

  • 08 November 2013 - 17:53

    Willie En Belinda:

    Hallo Stefan,

    Weer prima onderweg zoals ik lees. Leuke foto's en verslag. Zorg goed voor jezelf en geniet ervan.

    Groet Willie en de rest

  • 11 November 2013 - 18:53

    Gideon:

    Hey Stefan,

    Al veel gedaan in een korte tijd! En als je niks te doen hebt kun je gelukkig nog altijd naar het commentaar van het fantastisch voetballende NEC luisteren... :(

    Jaja, je oud-collega's van Langenpac volgen je ook nog een beetje.

    Genietse verder van je mooie reis! Ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Groeten, Gideon

  • 13 November 2013 - 19:05

    Marij V. D. Vondervoort:

    Hallo "Globetrotter"

    Nou nou, da's alweer een hele reis (reizen)!
    Prachtig om te lezen wat je zoal ziet en tegenkomt.
    ik kijk alweer uit naar je volgende verslag, en naar de foto's.
    (graag van oude mensen en hun traditionele kleding)
    houd je goed, en kiek uut...

    groetjes, Marij en familie.

  • 14 November 2013 - 21:43

    Carla:

    He Stefan,

    Leuk om te lezen, je verslag. Nog een hele goede reis verder!!!

    Groetjes Carla

  • 29 November 2013 - 15:01

    Hanny:

    Mooi verslag van je reis en...........toch nog wat meer spaans oefenen!
    geniet ervan

  • 07 December 2013 - 21:34

    Anja:

    Hoi Stefan
    We volgen nieuwsgierig als we zijn vanuit Bergharen wat je zoal meemaakt op je reis.
    Hartverwarmend de gastvrijheid van Manuel en zijn familie.
    Bijzonder wat je allemaal meemaakt en dat je dat met ons deelt met op deze manier. Erg leuk om te lezen.
    Dank je wel! En we kijken alweer uit naar je volgende verslag.
    Veel plezier nog.
    Liefs Anja, Jan, Sophie, Milou en Diede

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefan

Actief sinds 17 Feb. 2012
Verslag gelezen: 884
Totaal aantal bezoekers 18751

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2013 - 07 Maart 2014

Reis rond de wereld

18 Februari 2012 - 27 Mei 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: